-4.3 C
New York
-1.1 C
Washington D.C.
Sunday, February 5, 2023

The BBC apologizes to Prince Charles and his children for the ‘shock’ they felt after being interviewed by Diana of Wales in 1995

[ad_1]

If one phrase from Diana of Wales has survived for posterity, it is that ‘There were three of us in this marriage. It was a bit crowded.” The Princess delivered it in November 1995 to 23 million viewers and on the BBC, Britain’s public broadcaster. This interview, which a poll of more than 3,000 Britons deemed “the most memorable” of the public body was held on the program panorama, directed and moderated by journalist Martin Bashir. This shocking prime-time conversation pilloried the utter sever link between the British heir to the throne and his wife and that third parties were involved. A goal that Bashir scored and a media milestone that was never repeated despite the fact Diana later retained a high media profile. The couple divorced within weeks.

At the end of 2020, however, it became known that this interview was interwoven with a dense web of lies in order to persuade the princess to speak through her environment and false documents. So much so that the BBC had to apologize and even launch an investigation. These investigations are bearing fruit with a series of apologies, payments and public statements attempting to repair damage that is nearly impossible to repair. Now the public chain has asked brief statement which published on its website public pardons for Elizabeth II’s eldest son and heir to the crown, Charles of England, and for his sons William and Henry. It did so by announcing that it will compensate the Princes’ nanny at the time, Alexandra Pettifer (known as Tiggy Legge-Bourke), for the “serious personal consequences” that interview had on her since it was dropped was that she had an affair with Prince Charles The amount of the payment, yes, is unknown.

The BBC’s director-general for a couple of years, Tim Davie, has explained that the company has decided to pay Pettifer a sizeable sum, according to his website. But he continued: “And I would like to take this opportunity to publicly apologize to her, the Prince of Wales and the Dukes of Cambridge and Sussex,” he said, referring to Charles of England and his sons William and Henry . for the way Princess Diana was deceived and the resulting impact on her life.” “We deeply regret that the BBC did not get to the bottom of the facts immediately after the program aired, where there were visible red flags [la entrevista] improperly obtained. Instead, as the Duke of Cambridge himself said, the BBC did not ask for more serious explanations. If we had done our jobs properly, Diana would have known the truth of life. But we failed them, failed the royal family and failed our audience,” admitted Davie. The princess died less than two years after the show aired in August 1997 and was never told of Bashir, who is now ill and absent from the BBC.

The general director of the company – who does not have a journalistic career, but is a great expert in it Marketing, after a career in big corporations like Pepsi and Procter & Gamble – took the opportunity to explain that given the “huge impact” the interview had at the time, “the show will never be aired again, and will never be broadcast in whole or in part licensed to other broadcasters”. “Of course it will remain part of our historical record and in the future there will be times when it is justifiable for the BBC to use short extracts for journalistic purposes, but they will be rare and will have to be approved by the BBC of the Executive Committee and are in the context in which we now know the interview was received,” he affirms, concluding by urging others to make “similar qualifications” with this content.

William and Harry’s former nanny Tiggy Pettifer on March 31, 2014 in Windsor.Mark Cuthbert (UK Press via Getty Images)

The “unconditional apology” issued by the BBC to Alexandra Pettifer refers to the “very serious and unfounded allegations that the complainant had an affair with the Prince of Wales” and acknowledges that the suspicions leveled against her ” probably” was due to it panorama wanted to get this interview with Diana. Pettifer’s lawyer said she was “relieved” that the BBC accepted these allegations were “completely false and unfounded”. End of June, the BBC has already compensated with a sum they described as “significant” to Mark Killick, a producer who had worked with Bashir panorama and that he warned that the journalist used false documents, particularly bank statements, to be able to see the princess, which the chain chose to ignore, and accused him of being “envious” of the star journalist. And already in March he had paid Diana’s ex-secretary Patrick Jephson an amount of “thousands of euros”, which was also not specified, for the damage caused. He donated it to charity, stating: “After more than 25 years, it’s a relief that this unfortunate episode is finally over. I thank Lord Dyson and the journalists whose tenacity brought the truth to light.”

Lord Dyson is the former Magistrate of the UK Supreme Court, John Dyson, who was the one who conducted an in-depth investigation (another, much less exhaustive investigation was conducted, in which Bashir’s version prevailed) into what happened that Diana came to give this interview and concluded in May 2021 that the public body “failed to meet its high standards of integrity and transparency” when receiving it. In the report, which began after an ITV documentary aired in November 2020, Dyson noted that Bashir, among others, showed Lady Di’s brother, now Earl Spencer, some false bank statements, thanks to which two of the princess’ bodyguards were said to have been proven to do so being paid to spy on her; The journalist also let him see that Diana’s mail had been opened, her phone had been tapped, or that the British Secret Service had taped Prince Charles and his private secretary Jephson planning “the end”. All of this helped to feed the paranoia of Charles of England’s silent wife and encouraged her to speak publicly.

By the time the report’s conclusions were known, the BBC had already sent private letters of apology to Princes Carlos, Guillermo and Enrique; Now he wanted to make this pardon public. Guillermo spoke about it, affirming that this interview “contributed in a relevant way to the anxiety, paranoia and isolation” his mother suffered from. His brother Enrique said: “Our mother lost her life for this and nothing has changed. By protecting his legacy, we protect everyone and preserve the dignity with which he lived his life. Let’s remember who she was and what she stood for.” Guillermo then demanded that the show not be broadcast again. Now the BBC has listened to his words and is trying to heal the public and private wound.

[ad_2]

Source elpais.com

Latest article